4 juni 2022 Martinuskerk Sneek
MOZART
REQUIEM
CAPELLA SNEEK
MOZART
CAPELLA SNEEK
Mozart werd in de zomer van 1791 benaderd door een bode van Graaf Von Walsegg met het verzoek tot het schrijven van een Requiem. Aanleiding was de dood van de vrouw van Von Walsegg, enkele jaren eerder. De graaf stond er echter om bekend dat hij anoniem werken bestelde van gerenommeerde componisten en daar zijn eigen naam onder zette om goede sier te maken als componist. Mozart nam het werk aan, maar kwakkelde al met zijn gezondheid en heeft het Requiem uiteindelijk niet zelf kunnen afmaken.
Op de begrafenis van Mozart zelf is een deel van zijn Requiem uitgevoerd in de versie van een leerling van hem. Die leerling zag het niet zitten om het volledige Requiem uit te werken, maar Constanze (de weduwe Mozart) had het beloofde geld nodig en zette Süßmayr, een andere leerling van Mozart, aan het werk en die heeft eigenlijk heel goed werk gedaan. De grote lijnen van het Requiem zijn hem vermoedelijk door Mozart ingefluisterd en Süßmayrs versie ligt volgens kenners daarom vrij dicht bij wat Mozart zelf geschreven had kúnnen hebben… Er zijn later meerdere uitwerkingen geschreven, maar de versie van Süßmayr is de meest uitgevoerde en die zult u ook van Capella Sneek horen.
Er is nóg iets bijzonders aan de versie van het Requiem die u gaat horen, want de begeleiding bij het Requiem wordt niet gedaan door orkest, maar door 4-handig piano, in de bewerking van Carl Czerny. Czerny leefde in de tijd van de Romantiek, wel wat later dan Mozart. Hoewel hij trouw bleef aan de oorspronkelijke partituur van Süßmayr en die min of meer heeft omgezet naar quatre-mains, is toch zijn romantisch inborst duidelijk hoorbaar en wat Capella Sneek betreft een toevoeging aan het bestaande materiaal, want de piano begeleiding die Czerny heeft uitgewerkt is weliswaar duidelijk 19e eeuws, maar zeer transparant en sprankelend!
Uiteraard valt er over het Requiem van Mozart nog veel meer te vertellen en dat zal voorafgaande aan de uitvoering ook gebeuren. Aan de hand van voorbeelden (die ook ten gehore worden gebracht) wordt u als luisteraar meegenomen in de ontstaansgeschiedenis, achtergronden en invloeden van het Requiem. Bovendien heeft Capella Sneek weer een solisten-kwartet en pianisten-duo enthousiast gekregen met zeer veel kwaliteiten. Komt dus allen luisteren!
Een verfrissend kamerkoor uit Sneek
Capella Sneek is een kamerkoor voor iedereen met een mooie stem en een muzikaal gehoor. Uitdagende en prikkelende programma’s worden onder leiding van dirigent Gerard van Beijeren en zangcoach Sippie Broersma ingestudeerd en op zo hoog mogelijk niveau uitgevoerd
Met verrassende en uitdagende programma’s wil Capella Sneek zich in de regio profileren als een dynamisch koor. Het repertoire varieert van nieuw geschreven muziek tot werken van de oude meesters, waarbij spannende combinaties niet worden geschuwd.
Meneka Senn – sopraan
De in Sri-Lanka geboren sopraan Meneka Senn specialiseerde zich tijdens haar conservatorium studie in Duitsland en Nederland in de (vroege) barok opera. Ze zong verschillende operarollen in binnen en buitenland en is behalve uitvoerend zangeres ook werkzaam als regie assistent bij onder andere De Nationale Opera Amsterdam. In 2019 richtte Meneka Stichting Yala Music op die zich inzet om muziek projecten te realiseren waar creativiteit áltijd boven competitie komt. Meneka woont sinds 2021 in Almere met man en dochter. Meer over Meneka is te vinden op haar website.
Sippie Broersma – mezzo-sopraan
Sippie groeide op tussen rock- en folkbands, jazz en bigband maar koos voor een klassieke zangopleiding en -carrière. Zij heeft een grote voorliefde voor a capella koormuziek en oude muziek, maar schuwt ook het lichtere repertoire niet. Zij zingt als sopraan bij The Bach Choir and Orchestra of the Netherlands. meer over Sippie is te vinden op haar website.
Maarten Romkes – tenor
Na een blauwe maandag op het kinderkoor ging Maarten voor het ruigere werk, op slagwerkles bij de plaatstelijke muziekvereninging. Pas tijdens zijn klassieke slagwerkstudie aan het conservatorium, hervond hij z’n interesse voor koorzang en besloot hierin verder te gaan. Nu is Maarten, naast dirigent, een veelgevraagd ensemblezanger en solist.
Albert Jan de Boer – bas
Albert Jan de Boer (1992) is op 7-jarige leeftijd begonnen met zingen in het Roder Jongenskoor, waar hij tevens tot en met 2018 als zangdocent en repetitor werkzaam was. In de periode 2013 – 2016 werkte hij intensief aan kamerkoorrepertoire met Meesters&Gezellen en het Tenso Europe Chamber Choir, onder leiding van Sigvards Kļava, Daniel Reuss, Kaspars Putniņš en Paul Hillier, waarmee hij op tournee was o.a. Denemarken, Letland, Estland, Finland, Hongarije, Frankrijk en Nederland. Als ensemblezanger werkt Albert Jan momenteel onder meer voor Cappella Amsterdam. Verder is hij een veelgevraagd solist, is hij afgestudeerd pianist en schoolmusicus en werkt hij als dirigent van onder andere het Heerenakkoord in Sneek. Meer over Albert Jan vindt je op zijn website.
Gerard van Beijeren – dirigent
Gerard komt uit een muzikale familie en gezegend met een flexibele tenorstem kon hij het professionele koorcircuit bereiken. Als zanger werkt hij onder andere bij The Bach Choir of The Netherlands en het solistenensemble van de Dom in Utrecht. Als dirigent is Gerard verbonden aan Interkerkelijk koor Testify in Leek en staat hij sinds 2017 samen met Sippie Broersma voor Capella Sneek. Meer over Gerard is te vinden op zijn website.
Carmen Keijser – piano
Pianiste Carmen Keijser begon haar studie in Duitsland en zette deze voort in de Verenigde Staten. Vervolgens studeerde Carmen aan het Sweelinck Conservatorium Amsterdam. Carmen speelt zowel solo als in kamermuziek verbanden wordt regelmatig gevraagd koren en individele zangers te begeleiden. Carmen begeleidde Capella Sneek al in het vorige programma “Songs & Sonnets”. Meer over Carmen is te vinden op haar website
Carolien Fleumer – piano
Carolien Fleumer studeerde o.m. piano aan het Amsterdams Conservatorium (nu Sweelinck) en heeft een natuurlijke affiniteit met diverse muzikale genres.
Zij heeft ca. 45 jaar ervaring met lesgeven en het spelen/zingen op de kleinere, intieme (muziek)podia in binnen- en buitenland samen met diverse artiesten uit verschillende disciplines.
De laatste jaren verschuift haar werk- en interesseveld steeds meer naar het intuïtief musiceren en improviseren en het gebruik van de stem als expressiemiddel i.p.v. alleen als ‘belcanto’ instrument. Ook de jazz speelt een steeds grotere rol in haar eigen muzikale ontwikkeling.
Sinds 2014 woont en werkt Carolien in Diever (Drenthe) waar zij haar eigen “Studio Couleur Vocale” heeft. Daar is haar lespraktijk en geeft zij concerten, workshops en coachings.
Een grote kracht van Carolien is om mensen te helpen zich hun ‘zijnskwaliteiten’ en talenten bewust te worden en hen aan te sporen die te ontwikkelen en in te zetten.
Meer over Carolien en Studio Couleur Vocale is te vinden op de website van Couleur Vocale
Sippie Broersma & Gerard van Beijeren
Houkeslootstraat 67
8605 BP Sneek
sneekvocaal@gmail.com
06-30333248